Fotografering med en iPhone, iPad eller et “rigtigt” kamera og i dag yderst nemt.
Dengang jeg begyndte at interessere mig for fotografi, så betød det også at jeg på et tidspunkt befandt mig i diverse små lukkede rum, med ganske svagt rødt lys, hvis jeg var heldig – et mørkekammer duftende at bleger, fixer og fremkalder og hvad der nu eller var af underlige kemikalier.

Man kan argumentere og sige at det analoge arbejde med fotografiet og billederne bevirker, at man lærer hvad et billede består af, hvor meget arbejde der ligger i det gode billede etc. etc.
Dog vil jeg ikke sige at det hele var bedre i gamle dage 😉 Man lærte bare noget andet og tingene tog længere tid. I dag kan jeg med diverse fotoapplikationer på enten min Mac eller i min iPhone forvandle ret middelmådige billeder til noget der ser ud som om det har været i hænderne på Ansel Adams eller Henri Cartier Bresson (nææææsten) – og det er jo meget godt.

I skolen har jeg undervist i foto – jeg har gelejdet elever rundt i mørkekamre og “tændt lyset” for nogle af dem også, men overgangen til digitalt fotografi var for mit vedkommende også overgangen til at jeg ikke beskæftigede mig så meget med billeder længere – jeg har et fint og alt for dyrt spejlreflekskamera med diverse objektiver og jeg har stativer, tasker og skrammel, men jeg bruger det bare ikke så meget, som jeg gerne vil.

Det store spørgsmål er hvorfor?
Og svaret er ret simpelt – “iPhone”!

Fotografering med iPhone

Gennem det seneste år eller to har jeg vendt min opmærksomhed imod fotografering igen, men på en lidt anden måde end tidligere. Fra at det næsten udelukkende har været et personligt projekt og en hobby, så er jeg begyndt at give det større opmærksomhed i min ordinære undervisning. Jeg har fundet ud af at der er ret store muligheder også for fotografiet i undervisningen, når kameraet (iPhonen, Nexus’en eller hvad det nu er) er til stede hele tiden. Der er massive læringsmuligheder indenfor hele området for fotografering.

Billeder er endda MEGET naturlige og en MEGET stor del af vores elevers hverdag – mange elever tager ufatteligt mange billeder, men reflekterer ganske lidt over dem. Det er opsamling af minder og der er sjov, men uanset så synes jeg at vi går glip af en kunstform som mange elever er motiverede til at deltage i, hvis ikke vi inddrager det i vores undervisning.

Vi skal snakke om billeder i andre sammenhænge end blot reklamebilleder i dansk – vi skal ikke kun snakke om budskab og målgruppe, når vi snakker billeder – vi skal også til at SE billeder!

 

Hvordan så foto i skolen?

Der er ufatteligt mange muligheder for at arbejde med fotografiet i den ordinære undervisning uden at bevæge os alt for langt væk fra det egentlige pensum.

1. Matematik

Hvad med at bruge fotografiet og elevernes egene billeder til at snakke om størrelsesforhold, symmetri, det gyldne snit, forsvindingspunkter og måske endda tekniske detaljer, som arealet af en cirkel, blændeåbninger og lukketider?

 

2. Naturfag / Fysik

Med snak om fotografiet kan vi også snakke om hvordan lys fungerer. Vi kan snakke om objektiver, glas og vi kan “male” med lys i mørke rum.

 

3. Historie

Det er ikke vanskeligt at forestille sig hvor megen historieundervisning der ligger gemt i ex. Robert Capa. Hans billeder fra den Spanke borgerkrig, med “the Falling Soldier”, som nok det mest berømte og billeder fra D-Day på Omaha Beach indeholder er er historie i sig selv.

Hvad med at lade eleverne finde historiske scener og LEGOficere dem og fotografere dem?

LEGO - Robert Capa, Den Spanske Borgerkrig - "The Falling Soldier".

Fotografer som George Rodger bragte fotografiske beviser for nogle af de rædsler, der har forgået under anden verdenskrig. George Rodger var ex. den første fotograf, som tog billeder i koncentrationslejren, Bergen-Belsen og blev selv dybt traumatiseret af oplevelsen.

 

4. Dansk

Det nemmeste sted at indarbejde fotografiet er formodentligt i dansk. Tekster fortæller og billeder fortæller – disse historier skal analyseres. Billeder kommunikerer livet på godt og ondt – hvad med at lade eleverne skabe deres egne fortællinger, digitale historier med eksempelvis Animoto?

Vi skal væk fra kun at hente billeder, der lige passer, fra Google. Når vi snakker aviser og journalistisk så snakker vi også billeder – hvad med at lade eleverne lave deres egne små avissider, med fokus på at også billedet skal leve og kommunikere?

 

5. Billedkunst

Fotografi er en fantastisk og umiddelbart tilgængelig kunstart, og hvis en elev nogensinde skaber et enestående eller blot godt kunstfoto, så er det nemt at se at fotografiet stadig er en kunstart i sig selv.

Hvad med at dykke ned i bestemte genrer – arkitekturfotografi, landskabsfotografi og portræt er rimeligt tilgængelige og man kan nemt skabe gode resultater med meget lidt eller intet udstyr udover kameraet.

 

6. IT

IT eller naturligvis ikke et fag i sig selv, men alligevel lader jeg det fremgå som et seperat punkt her. Vores skoleelever skal stadig have udviklet deres it-færdigheder og det er langt fra alle som er digitale indfødte (hvis man tror på den).

Hvordan er det lige at vi flytter billeder fra kameraet eller telefonen? Hvordan beskærer vi? Hvordan korrigerer man farver? Hvordan ændres til sort/hvid? Hvorfor fylder nogle billeder så meget? Hvordan sender jeg dem? Hvordan deler vi dem? Hvordan viser jeg mine billeder på internettet og jeg kunne blive ved og ved – fortsæt selv listen.

Mange af disse punkter kan være lidt overvældende for “den almindelige lærer”, men søg hjælp hos it-vejlederen eller find enkelte opgaver, som du vil lære og hold dig til dem i begyndelsen.

 

Udfordringen

Min påstand er at hvis lysten er der til at inddrage fotografiet, så er mulighederne der også – du skal selv være velkommen til at fortsætte min liste.
Med fremkomsten af diverse smartphones og tablets med kamera, hvad enten de hedder i-et-eller-andet eller noget helt andet, har betydet at vi i enhver skoleklasse altid har ivhertfald et par stykker, som også har et rigtigt godt kamera med i lommen. Udstyret kan naturligvis blive suppleret med skolens kameraer eller elevernes egne hjemmefra, men det primære er at spontaniteten også har muligheder i dag. Vi skal ikke booke skolens 2 kameraer 14 dage i forvejen og vi skal ikke til at lære at blande kemikalier etc. etc.

Vi skal bare tage billeder…

 

God fornøjelse!