Kategorier
Blog Web2.0

Kan vi bruge Facebook i undervisningen?

FacebookEn tilbagevendende begivenhed på rigtigt mange lærerværelser både i Danmark og ude i verden er snakke om hvad eleverne laver i timerne. Nogle ting er naturligvis meget relevante, produktive og fornuftige, mens andre sager giver lejlighed til ærgelser, diskussioner og forbud. For et par år siden var det evigt tilbagevende emne MSN og Messenger – hvordan spærrer vi, så eleverne laver noget fornuftigt? Så var det debat om mobiltelefoner og SMS og de sidste par år har jeg oplevet at snakken går på Facebook – skal det bruges, kan det bruges, skal vi spærre, skal vi opdrage eller hvordan gør vi?

Jeg vover pelsen og giver et par tanker om formodentligt verdens mest populære Web2.0-værktøj, nemlig Facebook 🙂

I bruger det jo sikkert allesammen i forvejen, så det er ikke fordi at det er det store fund, men jeg tænker at der er rigtigt mange der snakker OM Facebook og alt det der er skidt, men hvad med at anskue det anderledes? Kan det bruges i undervisningssammenhænge?

 

Facebook

Facebook er en stor del af unge menneskers liv. Det er her de deler billeder, glæder, sorger, sladder og det er her de “tegner” sig selv og former (en del af) deres identitet.

Samtidig er facebook også et af de mest omdiskuterede områder, når det handler om undervisning og fokus og koncentration. Hvor mange lærere har ikke diskuteret om hvorvidt man nu skal lukke for facebook eller ej? Hvor mange lærere har ikke gjort sig overvejelser om hvordan man nu bedst får eleverne til at “slukke” for facebook, så de kan få lidt mere med at den gode undervisning.

Man kunne jo bevidst inddrage platformen i sin undervisning…

Facebook kan bruges i undervisningssammenhæng på flere måder – eksempelvis:

1) Man kan i historie eller et sprogfag arbejde med fiktive profiler. Eksempelvis kan man bede eleverne om at oprette en profil på en afdød historisk person.

Lad eleverne indsætte billeder af personen, personens liv, venner etc.

Lad dem også indskrive faktuelle oplysninger, som fødselsdato, religion, politiske ståsted etc.

Lad dem skrive “væg-opslag”, som fortæller noget om personen og lad dem i det hele taget “tegne” personen, som om at han/hun selv havde oprettet profilen.

 

2) I dansk kan man på baggrund af en bog/novelle/film lade eleverne oprette facebook-sider for de karakterer, som man normalt ville lave personkarakteristik over.

Lad dem udvælge hvem der skal laves facebook-sider til og lad de enkelte karakterer knytte sig til hinanden som venner, lad dem skrive til hinanden og lad dem dele tanker, drømme etc. på vægopslag, med billeder og de interaktionsmuligheder der ellers er på facebook.

Mulighederne er mange, men der er en enkelt hage…

Ifølge facebooks regler, så er det ikke tilladt at oprette falske profiler, selvom der findes utallige.

Hvis man ikke ønsker at bryde regler kan man tage et lille teknologisk tilbageskridt og lade eleverne skrive ind i en skabelon i stedet for en ægte facebook-side.

Man kan finde et eksempel på dette her hos Google Docs.

Og her kan man læse om at en nordmand vist SLET ikke er enig i at det kan bruges til noget.

 

-Peter

Af Peter Holmboe

Teacher, media and tech-nerd, father, husbond and generally very happy :-)

6 kommentarer til “Kan vi bruge Facebook i undervisningen?”

Hej Lars,

Først og fremmest, så synes jeg at det er en fin Prezi og et velstruktureret forløb, som du præsenterer… Jeg kan godt bruge nogle af idéerne og bliver lidt nysgerrig på hvordan eleverne tog imod at blive præsenteret for forløbet på denne måde med Prezi? Kunne de overskue det?

Dernæst – i forhold til at inddrage Facebook, så nævner du det godt nok til slut, men jeg synes at det er ærgerligt at du blot tænker det som en “opbevaringsplads” til elevernes produkter. Hvad skal de der? og hvorfor udstille på Facebook? Umiddelbart virker det som at inddrage et værktøj, som ikke nødvendigvis har den store funktion udover at det er noget som eleverne (formodentligt) allerede bruger.

Jeg møder mange lærere (og falder selv i fælden også), som tænker Web2.0 værktøjer ind i gængse praktikker og mønstre blot for at have dem med. De giver ikke nødvendigvis noget ekstra og de bidrager ikke til større forståelse og indeholder ikke læringspotentialer, som udnyttes i det valgte didaktiske design. Jeg er helt på det rene med at det nogle gange godt bare må være sjovt, men hvorfor så lige dette eller hint værktøj? Giver Facebook dit præsenterede forløb om ismer noget ekstra? Får dit didaktiske design et løft eller får du bare lige Facebook med også?

🙂

-Peter

I stedet for at eleverne opretter falske profiler, bør de oprette fansider, det kan gøres direkte fra deres eksisterende profiler.
Et vigtigt aspekt som mange ofte glemmer, er at CC. Når de skal lægge billeder ind på deres fansider, bør de have lært kun at bruge billeder som de har lov til at bruge.

Mojn Peter,

Undskyld, at mit svar først kommer nu. Eleverne var glade for prezi-forløbet. Grunden til at facebook i prezi-forløbet mere havde karakter af opbevaringsplads for nogle elevprodukter var, at når eleverne en dag læser til eksamen i samfundsfag (så er med overvejende sandsynlighed alligevel på facebook samtidig med, at de læser stof op.), dermed kunne de jo passende bruge facebook-siden som et slags online web-kompendium. Mange af eleverne har efterfølgende givet udtryk for, at det er fedt, at kunne finde sine “notater” til samfundsfag, når man alligevel lige tjekker fjæsbogen.

Du kan også bruge facebook mere offensivt i undervisningen – helt sikkert! Prøv at se med her:

http://eftersidderen.wordpress.com/2012/04/15/en-fed-facebook-fidus/

– Lars Noes, Eftersidderen

Med nedenstående side kan man lave en falsk Facebook-væg, så man ikke rent faktisk skal oprette falske profiler.
Man kan lave længere handlingsforløb og med kommentarer og likes vise forholdene mellem personer – enten fra fiktion eller faktiske personer.

http://thewallmachine.com/

De har lavet en video på godt en minut, hvor man bliver hjulpet i gang.

Hej Andreas – rigtigt fin side du henviser til! Tak for di bidrag.

Skriv et svar til Peter Holmboe

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Translate »